5 voordelen van werken in retail
1. Er zijn jobs (en je kan meteen starten)
De retail is een laagdrempelige sector”, vertelt Klaas Soens, policy & horeca manager en director bij handelsfederatie Comeos Vlaanderen. Hij benadrukt dat er in de handel permanent openstaande vacatures zijn. “Dus je loopt als het ware binnen bij een retailer of gaat naar de website, vult een document in, en de volgende dag of enkele dagen later kun je vaak al beginnen”, stelt Soens. “Een opleiding volgt op de werkvloer.”
2. Je kan doorgroeien
“Eens iemand de stap heeft gezet naar de retailsector blijkt dat hun zelfvertrouwen groeit. En dan krijgen zij, ondanks de relatief lage lonen bij aanvang, ook mooie promotiekansen”, vervolgt Luc Ardies.
Retail is ook een diverse sector. “Met ongeveer 30 procent werknemers van vreemde origine, wat een perfecte afspiegeling is van de samenleving. Heel wat winkelketens laten bijvoorbeeld ook de hoofddoek bij het personeel toe.”
3. Je maakt vaak deel uit van grote werkgevers
Je kan in retail aan de slag in een kleine, gespecialiseerde winkel, maar vaak val je onder een groter geheel. “Je kan deel uitmaken van bekende bedrijven zoals Colruyt, Delhaize, Decathlon of Ikea”, somt Klaas Soens op. Volgens hem bieden net die grote ketens met lange staat van dienst jobzekerheid, zeker in de voedingshandel. “Eten zullen de mensen altijd doen, dus er is altijd werk in de voedingshandel.”
4. Je werkt dicht bij huis
De retail is gekend voor zijn lokale tewerkstelling. “Er zijn maar liefst 70.000 winkelvestigingen in België, zowel grote ketens als kleine winkels. Dus een job in de buurt is meestal de norm”, vertelt Soens. De lonen zijn wel niet de hoogste, zo geeft hij toe. “Maar er zijn mogelijkheden tot avondwerk of weekendwerk. Wat ook weer premies oplevert.”
5. Je hebt een sociale job
De handel is bovenal een sociale sector: klantgerichtheid staat centraal. “Winkelbedienden zijn sociaal sterk ontwikkeld en houden van menselijk contact. De arbeidsvreugde die ze hierdoor ondervinden, compenseert deels de vaak gezinsonvriendelijke uren”, vult Luc Ardies aan. “Bovendien genieten, dankzij de invoering van ‘flexijobbers’, onze vaste medewerkers steeds meer van een vrij weekend.”
Luc Ardies is alvast formeel: “Als klanten niet op een behulpzame en vriendelijke manier worden geholpen en er is geen vakkennis bij de winkelmedewerkers, dan zal e-commerce nog sneller groeien dan verwacht”, stelt hij. “In die context is de rol van winkelbediende aan een belangrijke upgrade toe. Werkgevers uit onze sector zullen een toekomstgericht HR- en opleidingsbeleid moeten ontwikkelen.”
De handel zal ook altijd een ‘people business’ blijven, wordt gezegd. En Klaas Soens beaamt dit volop. “Ondanks het succes van e-commerce, wordt 85 procent van de omzet in de Belgische handel nog steeds gehaald uit fysieke winkels, tegenover 15 procent online omzet.”