5 voordelen van werken in retail

Weekendwerk, lage lonen, concurrentie van e-commerce en lastige klanten. Het zijn de klassieke spelbrekers voor een job in de handel of verkoop. Jobat vroeg aan twee vakfederaties wat de troeven zijn van een job in retail. Want die zijn er zeker. “Met de doorbraak van e-commerce wordt de job van winkelverkoper nog belangrijker”, luidt het.

1. Er zijn jobs (en je kan meteen starten)

De retail is een laagdrempelige sector”, vertelt Klaas Soens, policy & horeca manager en director bij handelsfederatie Comeos Vlaanderen. Hij benadrukt dat er in de handel permanent openstaande vacatures zijn. “Dus je loopt als het ware binnen bij een retailer of gaat naar de website, vult een document in, en de volgende dag of enkele dagen later kun je vaak al beginnen”, stelt Soens. “Een opleiding volgt op de werkvloer.”

Heel wat medewerkers in retail zijn kortgeschoold en vinden hierdoor soms moeilijk een gepaste job in andere sectoren, stelt Luc Ardies van Buurtsuper.be, de organisatie van speciaalzaken en zelfstandige supermarkten. “Retail is één van de weinige ‘instapsectoren’ die jonge mensen de kans geven om, zonder diploma of beroepservaring, zich te bewijzen op de arbeidsmarkt.”

2. Je kan doorgroeien

“Eens iemand de stap heeft gezet naar de retailsector blijkt dat hun zelfvertrouwen groeit. En dan krijgen zij, ondanks de relatief lage lonen bij aanvang, ook mooie promotiekansen”, vervolgt Luc Ardies.

Er zijn namelijk veel doorgroeimogelijkheden in de retailsector: van departementsverantwoordelijke tot store manager tot zelfs CEO. Klaas Soens haalt de Nederlandse Hajir Hajji van Action aan als voorbeeld. “Ze is er als winkelmedewerker begonnen en heeft het geschopt tot CEO van Action.”

Retail is ook een diverse sector. “Met ongeveer 30 procent werknemers van vreemde origine, wat een perfecte afspiegeling is van de samenleving. Heel wat winkelketens laten bijvoorbeeld ook de hoofddoek bij het personeel toe.”

3. Je maakt vaak deel uit van grote werkgevers

Je kan in retail aan de slag in een kleine, gespecialiseerde winkel, maar vaak val je onder een groter geheel. “Je kan deel uitmaken van bekende bedrijven zoals Colruyt, Delhaize, Decathlon of Ikea”, somt Klaas Soens op. Volgens hem bieden net die grote ketens met lange staat van dienst jobzekerheid, zeker in de voedingshandel. “Eten zullen de mensen altijd doen, dus er is altijd werk in de voedingshandel.”

De handel is bovendien de grootste sector van het land. “Goed voor 550.000 arbeidsplaatsen, voor zowel werknemers als zelfstandigen. Met een ruime waaier aan jobmogelijkheden: winkelmedewerker, magazijnmedewerker, marketing, legal, data-analisten, ingenieurs, duurzaamheidsexperten, ...”

4. Je werkt dicht bij huis

De retail is gekend voor zijn lokale tewerkstelling. “Er zijn maar liefst 70.000 winkelvestigingen in België, zowel grote ketens als kleine winkels. Dus een job in de buurt is meestal de norm”, vertelt Soens. De lonen zijn wel niet de hoogste, zo geeft hij toe. “Maar er zijn mogelijkheden tot avondwerk of weekendwerk. Wat ook weer premies oplevert.”

5. Je hebt een sociale job

De handel is bovenal een sociale sector: klantgerichtheid staat centraal. “Winkelbedienden zijn sociaal sterk ontwikkeld en houden van menselijk contact. De arbeidsvreugde die ze hierdoor ondervinden, compenseert deels de vaak gezinsonvriendelijke uren”, vult Luc Ardies aan. “Bovendien genieten, dankzij de invoering van ‘flexijobbers’, onze vaste medewerkers steeds meer van een vrij weekend.”

Luc Ardies is alvast formeel: “Als klanten niet op een behulpzame en vriendelijke manier worden geholpen en er is geen vakkennis bij de winkelmedewerkers, dan zal e-commerce nog sneller groeien dan verwacht”, stelt hij. “In die context is de rol van winkelbediende aan een belangrijke upgrade toe. Werkgevers uit onze sector zullen een toekomstgericht HR- en opleidingsbeleid moeten ontwikkelen.”

De handel zal ook altijd een ‘people business’ blijven, wordt gezegd. En Klaas Soens beaamt dit volop. “Ondanks het succes van e-commerce, wordt 85 procent van de omzet in de Belgische handel nog steeds gehaald uit fysieke winkels, tegenover 15 procent online omzet.”

Bron: Jobat.be

Gerelateerde artikelen